تعمیر پکیج

۲۵۱ بازديد

تعمیر پکیج

تعمیر پکیج
تعمیر پکیج

در تعمیر پکیج فرقی ندارد که پکیج دیواری شما از چه برندی است، حجم آن چقدر است و برای چه مکانی از آن استفاده می‌کنید. پکیج دستگاه پرمصرفی است و تقریبا در تمام فصول سال از آن استفاده می شود. در ماه‌های گرم سال برای تولید آب گرم مصرفی و در فصول سرد برای گرمایش رادیاتور و شوفاژ و گرم کردن محیط از پکیج استفاده می شود. این استفاده مداوم باعث می شود که به مرور عمر پکیج دیواری کوتاه تر شود و بیشتر به سرویس و تعمیر پکیج نیاز داشته باشد. همچنین وجود رسوبات و مواد معدنی محلول در آب باعث ایجاد رسوبات در سیستم لوله کشی پکیج می‌شود و کم کم دستگاه را از کار خواهد انداخت.

هر زمان که متوجه علائم زیر شدید٬ نیاز است که سرویس پکیج صورت گیرد:

  • رادیاتورها گرم نمی‌شوند
  • آب مصرفی بهداشتی گرم نمیشود
  • شعله اصلی پکیج کوتاه و کم است
  • پکیج انفجاری روشن میشود
  • فشار آب گرم مصرفی کم شده است

منظور از سرویس دوره ای و کامل پکیج دیواری چیست؟

سرویس کامل پکیج :

در سرویس کامل پکیج٬ دستگاه شما به صورت کامل توسط سرویسکار بررسی و عیب یابی می‌شود. در این روش تمامی قطعات و اتصالات باید کنترل می‌شوند. در صورت نیاز با استفاده از اسید، رسوب ایجاد شده در مسیر لوله‌ها باید تمیز می‌شوند. در صورتی که قطعه‌ای معیوب، فرسوده و یا شکسته باشد، باید تعویض یا تعمیر پکیج شود. تمام این بازرسی  در هنگام تعمیر پکیج توسط سرویس کار مجرب و به صورت سالانه انجام می‎شود.

سرویس دوره ای پکیج :

در این روش٬ تعمیر پکیج به فاصله زمانی ۶ ماه و معمولا با تغییر فصل و تغییر حالت پکیج از تابسانه به زمستانه یا بعکس انجام میشود.

سرویس پکیج شامل چیست؟

مراحلی که باید برای سرویس پکیج دیواری انجام دهید شامل موارد زیر می‌شوند:

  • هواگیری پکیج
  • رسوب زدایی پکیج
  • کنترل فشار آب
  • بررسی حرارت پکیج
  • کنترل دودکش ها
  • بررسی محور پمپ سیرکولاتور
  • تنظیم شیر گاز
  • کنترل گردش هوای پکیچ

بهترین زمان سرویس پکیج دیواری چه موقع است؟

تعمیر پکیجگرمایشی بهتر است هر ۶ ماه یکبار انجام شود. اما پیشنهاد ما به شما این است که، هر زمان خواستید تنظیمات تابستانه و زمستانه دستگاه را تغییر دهید، بهترین زمان برای سرویس آن است.

موارد مهم پیش از نصب پکیج

موارد مهم پیش از نصب پکیج
موارد مهم پیش از نصب پکیج

پیش از نصب پکیج، بایستی موارد زیر را آزمایش نمایید. با آزمایش و کنترل این موارد است که می‌توانید اطمینان حاصل نمایید که شرایط لازم برای اینکه پکیج به خوبی عمل کند فراهم است یا باید به مراکز تعمیر پکیج مراجعه کنید .

گردش هوای کافی:

این یک شرط اولیه است. در صورتی که هوای کافی برای گردش وجود نداشته باشد نمی‌توانید پکیج نصب کنید. معمولا برای وجود این شرط درون ساختمان از دودکش استفاده می‌کنند یا آنکه پکیج را در فضای بیرونی مانند بالکن و تراس نصب می‌کنند.

سختی‌سنجی آب:

اگر آب منطقه شما بسیار سخت است و املاح فراوانی دارد، باید در فواصل زمانی کمتری نسبت به حالت عادی رسوب‌زدایی و تعمیر پکیج را انجام دهید.

صحت عملکرد دودکش:

این مورد در هنگام نصب پکیج یا تعمیر پکیج درون ساختمان هم لازم است و هم از نظر ایمنی اهمیت فراوانی دارد. پیش از راه‌اندازی پکیج از صحت کار دودکش اطمینان حاصل نمایید.

استحکام محل نصب:

استحکام محل نصب
استحکام محل نصب

این مورد جهت ایمن ماندن خود دستگاه پکیج مهم است. اگر محل نصب از استحکام کافی برخوردار نباشد، ممکن است پکیج‌تان دچار آسیب فیزیکی شود.از جمله موارد دیگری که پیش از نصب پکیج وتعمیر پکیج  بهتر است بررسی گردد تا کمتر به سرویس یا تعمیر پکیج نیاز پیدا کنید، می‌توان به این موارد اشاره نمود: تشخیص محل اتصال لوله‌ها، فشار کافی آب شهر، تمیزی داخل لوله‌ها، نصب کف‌شوی، خشک بودن محل نصب و بررسی حداقل قطر لوله‌ی گاز.

حین نصب پکیج

هنگام نصب پکیج و تعمیر پکیج باید عواملی را در نظر داشت که در اینجا به طور خلاصه مطرح می‌شوند. اهمیت این موارد نیز از این نظر است که دستگاهتان عملکرد مناسبی داشته باشد و نیاز به سرویس پکیج و در ادامه تعمیر به حداقل برسد.

  1.  به دلیل وجود خاک و گرد و غبار در داخل لوله‌کشی حتما باید قبل از نصب پکیج درون لوله‌ها شستشو داده شود.
  2.  اطمینان حاصل شود لوله‌کشی گاز از ایمنی و استانداردهای لازم برخوردار باشد.
  3.  ارتفاع مناسبی برای دودکش رعایت شود.
  4.  شیر قطع و وصل جریان آب در ابتدای لوله رفت رادیاتور، لوله برگشت آن و لوله آب سرد ورودی پکیج برای سهولت سرویس نصب شده باشد.
  5.  هواگیری رادیاتور انجام گیرد.
  6.  لوله‌کشی آب گرم با واحدهای دیگر مشترک نباشد.
  7.  اطمینان حاصل شود لوله‌کشی‌های رادیاتور و پکیج نشتی نداشته باشد.

نکته مهم  :

املاح موجود در آب باعث ایجاد رسوب در مخزن پکیج می‌شود که در صورت رسوب‌زدایی نشدن باعث فشار آمدن و سوراخ شدن آن می‌شود.

سرویس پکیج چه زمانی باید انجام شود؟

به طور کلی بهتر است که هر چند ماه یک بار خودتان تعمیر پکیج را مورد بازبینی چشمی قرار دهید تا در صورت بروز مشکل در قطعات دستگاه، سریعا متوجه شوید و آن را رفع کنید. اگر مدت زمان زیادی می‌گذرد که از دستگاه استفاده می‌کنید، به شما پیشنهاد می‌دهیم که با کمک یک متخصص، پکیج را به صورت کامل سرویس و به ویژه رسوب‌زدایی کنید.اما اگر به تازگی پکیج را خریداری کرده‌اید یا پس از سرویس کامل، دوره‌های زمانی خاصی را مشخص کنید تا به طور مرتب تعمیر پکیج را انجام دهید. به عنوان مثال می‌توانید اول هر نیم سال را برای این کار اختصاص دهید.

نکته :

یادتان باشد که حتما هر سال با شروع فصل سرما، سرویس پکیج را در لیست کارهای خود قرار دهید.

انواع سرویس پکیج

در اینجا به طور خلاصه انواع سرویس پکیج را توضیح می‌دهیم و در ادامه به طور مفصل‌تر به رسوب‌زدایی که یکی از مهم‌ترین انواع تعمیر پکیج است خواهیم پرداخت.

  1.  رسوب‌زدایی:  در تعمیر پکیج دستگاه هرچند وقت یک بار به رسوب‌زدایی احتیاج دارد. بهتر است با استفاده از رسوب‌گیرهای پلی فسفات و با وجود تهویه مناسب عمل رسوب‌زدایی انجام گیرد. در ادامه به طور کامل‌تر به تعمیر پکیج و رسوب زایی  خواهیم پرداخت.
  2.  کنترل فشار آب: اگر فشار آب وارد شده به دستگاه زیاد و یا کم باشد به مرور زمان ممکن است به دستگاه آسیب وارد شود. بنابراین، کنترل شیرهای آب مهم است.
  3.  کنترل عملکرد دو مدار گرمایشی و بهداشتی: با بررسی و دقت از روند مناسب این دو مدار مطمئن شوید.
  4.  آزادسازی محور پمپ سیرکولاسیون: اگر این محور دچار گرفتگی باشد، پمپاژ کردن و گردش آب با مشکل روبه‌رو خواهد شد. بنابراین بررسی و سرویس سیرکولاسیون به گردش آب گرم و سرد کمک می‌کند.
  5. تنظیم شیر گاز: بررسی این شیر و تنظیم مجدد پیچ و مهره‌ها کاری نسبتا تخصصی است که اگر خوب انجام نگیرد فشار گاز دچار اشکال می شود. بهتر است این عمل با کمک فردی متخصص صورت گیرد. همچنین اگر یک صافی مناسب بر روی شیر گاز قرار بگیرد، عمر شیر بیشتر خواهد شود.
  6. تنظیم حرارت: با استفاده از کلیدهای حد تنظیم و شیر ترموستاتیک که بر روی رادیاتور شوفاژ قرار دارد و با توجه به نیاز محیط میزان حرارت را به دلخواه تنظیم کرده تا محیط به دمای مناسب رسیده و بیش از اندازه گرم یا سرد نشود.
  7.  کنترل عملکرد دودکش یا فن: در  تعمیر پکیج ،پکیج‌های دارای فن، عملکرد فن را حتما می‌بایست چک کنیم اما اگر پکیج دیواری بدون فن باشد مسیرهای دودکش را بررسی می‌کنیم تا گرفتگی نداشته باشد. این عمل را می‌توان بسیار ساده با پرتاب یک جسم کوچک به داخل دودکش امتحان کرد. درصورت باز بودن مسیر این جسم به راحتی از دودکش عبور می‌کند. نباید دودکش‌ها پیچ و خم زیادی داشته باشند و هر دودکش باید فقط مخصوص به یک دستگاه باشد.
  8.  هواگیری: این مرحله که یکی از بخش‌های اعظم انجام تعمیر پکیج است دارای مزایای فراوانی است. از جمله این مزیت‌ها می‌توان به این موارد اشاره نمود: بهبود راندمان گرمایشی سیستم و بلوک‌های رادیاتور، کاهش خطر نشتی آب، کاهش سر و صدا و آسیب‌های متحمل به دستگاه و استفاده بهینه از گاز و درنتیجه کاهش هزینه‌های گاز. در تعمیر پکیجهواگیری را بهتر است بعد از داغ شدن رادیاتورها را انجام دهیم. در هنگام هواگیری باید احتیاط کرد که آب گرم شوفاژ به فردی که مشغول سرویس است آسیب نرساند.

رسوب‌زدایی چه زمانی باید انجام شود؟

شاید تا به حال تجربه کرده باشید زمانی که مشغول دوش گرفتن هستید، آب گرم حمام به یک باره سرد می‌شود. بعد هم پس از گذشت مدت زمانی دوباره گرم می‌شود و این اتفاق چندین بار رخ می‌دهد. این سرد و گرم شدن آب، از نشانه‌های ایجاد رسوب در مخازن حرارتی و لوله‌های پکیج است.رسوب موجود در لوله‌ها باعث تنگ شدن مسیر آب می‌شود و در نتیجه آب با فشار و سرعت کمتری در لوله‌ها جریان پیدا می‌کند. به همین دلیل، تا زمانی که آب به محل مصرف برسد، سرد می‌شود.

چگونه پکیج را رسوب‌زدایی کنیم؟

بهتر است یک تعمیرکار متخصص را استخدام کنید تا رسوب‌زدایی و تعمیر پکیجشما را کامل و بی‌عیب و نقص انجام دهد. اما در صورتی که بخواهید خودتان این کار را انجام دهید، در اینجا نکات لازم در این زمینه را بیان خواهیم کرد.

مراحل رسوب‌زدایی پکیج

  1.  دو شاخه برق پکیج را از پریز بکشید و کاور پکیج را باز کنید.
  2.  شیر ورودی آب سرد پکیج را ببندید، سپس شیر پرکن پکیج را در جهت عقربه‌های ساعت باز کنید. (شیر پرکن وسیله‌ای است که از آن برای کنترل دبی جریان آب سرد ورودی به پکیج استفاده می‌شود.) حالا شیر آب گرمی که در پایین‌ترین نقطه قرار دارد، (که معمولا شیر آب گرم شیلنگ دستشویی است) را باز کنید تا آب سیستم خالی شود و عقربه فشار پکیج روی عدد صفر قرار گیرد. به این ترتیب آب پکیج را تخلیه می‌کنید.
  3.  با استفاده از دو عدد پیچ آلن شماره چهار، مبدل پکیج را که به بلوک‌ها متصل است باز کنید و سپس آن را درآورید.
  4.  مبدل پکیج را رسوب‌زدایی کنید. برای این کار از ماده‌ای به نام دیسکلر استفاده می‌کنند. دیسکلر یا رسوب‌زدا محلول شیمیایی است که برای پاک‌سازی دستگاه‌های گرمایشی و سرمایشی به کار می‌رود. می‌توانید مطمئن باشید که این ماده به پکیج شما هیچ آسیبی نمی‌رساند چرا که با توجه به ساختار آن تهیه شده است. اما باید حواستان باشد که هنگام کار با این ماده احتیاط لازم را رعایت کنید و از ماسک و دستکش و لباس کار استفاده کنید. هم‌چنین بهتر است چشمان‌تان را با عینک مخصوص بپوشانید. سپس دیسکلر را درون سوراخ موجود در مبدل بریزید تا عمل اسیدشویی انجام شود. یک ربع صبر کنید و سپس با فشار آب آن را بشویید.
  5.  حالا نوبت نصب مبدل است. اما پیش از آن دقت کنید که اگر اورینگ‌ها تغییر شکل داده بودند، آن‌ها را عوض کنید. اورینگ اتصال حلقه‌ای شکل است که برای نصب مبدل استفاده می‌شود.
  6.  مبدل را سر جای خود به گونه‌ای قرار دهید که شیارهای آن سمت چپ قرار گیرد و آن را نصب کنید.
  7. فشار پکیج را روی عدد یک و نیم تنظیم و سپس آن را روشن کنید.

نکته مهم

در صورتی که تجربه رسوب‌زدایی ندارید، ترجیحا تعمیر پکیج و رسوب‌زدایی آن را به یک تعمیرکار باتجربه و متخصص بسپارید.

رسوب‌زدایی پکیج با پمپ

روش دیگری نیز برای رسوب‌زدایی و تعمیر پکیجوجود دارد که لازم نیست حتما مبدل گرمایی را درآورده و از دستگاه جدا کرد. در این روش از یک پمپ اسیدشویی استفاده می‌شود که آن را درون ظرف اسید قرار می‌دهند و خروجی آن را به یک طرف مبدل وصل می‌کنند. طرف دیگر مبدل را نیز با شلنگی به ظرف متصل می‌کنند. حالا با پمپاژ اسید داخل مبدل، رسوب‌زدایی انجام می‌شود و با استفاده از شلنگ رسوبات خارج می‌شود. در آخر نیز با پمپاژ آب به داخل مبدل، آن را شستشو می‌دهند تا اسیدی درون دستگاه باقی نماند.با استفاده از فیلترهای تصفیه آب می‌توانید مانع بروز املاح به دستگاه پکیج و ایجاد رسوب شوید.

چگونه از تشکیل رسوب در پکیج جلوگیری کنیم؟

همان‌طور که پیش از این گفتیم، سختی آب و وجود املاح معدنی در آن باعث ایجاد رسوب در لوله‌ها و مخزن می‌شود. با استفاده از یک دستگاه تصفیه می‌توانیم تا حد زیادی از بروز این رسوبات جلوگیری کنیم. هنگام راه‌اندازی پکیج، فیلترهای تصفیه را بر سر راه آب سرد ورودی نصب می‌کنیم تا املاح موجود درآب، وارد دستگاه نشود.

تعمیر پکیج یا تعویض آن

تصمیم‌گیری برای تعمیر پکیج یا تعویض موارد تأسیساتی حتما باید پس از نظر گرفتن و مشاوره با نیروهای متخصص انجام گیرد. در واقع این مسأله کاملا تخصصی است و نمی‌توان به طور شخصی درباره‌ی آن تصمیمی گرفت. با این حال در کل می‌توان گفت که بیشترین مواردی که از میان خدمات تعمیر پکیجمنجر به تعویض قطعه شده‌اند مربوط به نشتی یا سوراخ شدن مخازن پوسیده است. در بقیه‌ی موارد به تعمیر اکتفا می‌شود که توصیه می‌شود انجام آن را به متخصصان بسپارید

حال چگونه خود پکیجمان را تعمییر کنیم ؟

توجه کنید، هیچ چیز جای تعمیر کار پکیج را نمیگیرد:

اول از همه باید بگویم، هیچ چیز جای سرویسکار پکیج را نمیگیرد. یعنی اگر دست به آچار نیستید و سرتان برای تعمیر لوازم خانگی توسط خودتان درد نمیکند، بهتر است به نمایندگی پکیج بوتان یا ایران رادیاتور شهرتان زنگ بزنید تا او عملیات سرویس پکیج را انجام دهد و در عوض شما نیز کاری که در آن تخصص دارید را انجام دهید. اما با این حال دلسرد نشوید، چه اشکال دارد که بدانید در سرویس کامل پکیج چه کارهایی باید انجام شود؟ حداقل با آموزش سرویس پکیج متوجه میشویم که سرویسکار بابت چه کارهایی از ما پول میگیرد.

قبل از سرویس پکیج چه کار باید بکنم؟

برق پکیج را قطع کنید: دوشاخه برق پکیج را از پریز بیرون بکشید تا خطر برق گرفتگی نداشته باشد.گاز را ببندید: بهتر است شیر گاز را در حالت بسته قرار دهید تا خطر گازگرفتگی یا آتش سوزی پکیج نیز از میان برود.مدار آب گرم شوفاژ را تخلیه کنید تا فشار آب داخل پکیج به صفر برسد: برای این کار کافیست یک شیر آب داغ داخل ظرفشویی باز کنید و شیر پرکن پکیج را نیز باز کنید تا فشار آب مدار اولیه به صفر برسد.
شروع عملیات سرویس پکیج

1. آموزش سرویس پکیج : بررسی فشار منبع انبساط

همانطور که میدانید، منبع انبساط پکیج از مهم ترین قسمت های پکیج است که اگر به اندازه کافی باد نداشته باشد، دستگاه پکیج زود تر از موعد مستهلک میشود. برای این که فشار باد داخل منبع انبساط پکیج را چک کنید کافی است یک گیج باد را روی والف منبع انبساط پکیج بگذارید و درجه باد را نگاه کنید. به طور کلی این درجه باید بین 0.7 بار تا یک بار باشد.دقت کنید که فشار باد را باید زمانی اندازه بگیرید که آب داخل مدار خالی شده باشد. در غیر این صورت، فشاری که توسط گیج باد نشان داده میشود، فشار آب داخل مدار است.

2. آموزش سرویس پکیج : تمیز کردن مبدل اصلی (مبدل اولیه)

برای تمیز کردن مبدل اصلی پکیج کافی است پیچ های محفظه احتراق را باز کنید تا بتوانید فین های مبدل اصلی را مشاهده کنید. حالا روی برنر را با یک روزنامه بپوشانید و مبدل اصلی را با فرچه تمیز نمایید.توجه کنید: نیازی نیست که برای هر سرویس، مبدل ها را اسیدشویی نمایید. اسیدشویی باعث کوتاهی عمر پکیج میشود. زیرا اسید، با وجود از بین بردن لایه های رسوب، مبدل اصلی که از جنس مس است را نیز میخورد و بعد از چند مرتبه اسیدشویی، مبدل سوراخ میشود.

3. آموزش سرویس پکیج : تمیز کردن مشعل

با یک دمنده باد (بلوئر) داخل مشعل را تمیز کنید تا خاک از محفظه احتراق خارج شود. میتوانید قبل از این کار با یک ژیگلور این منطقه را تمیز کنید. حتی برای سرویس کامل میتوانید یک اسپری خشک ناهید بخرید و با شدت داخل محفظه (زمانی که دستگاه کاملا خاموش است) اسپری کنید. سپس صبر کنید تا محفظه خشک شود. البته تمیز کردن محفظه احتراق پکیج با همان دمنده نیز کفایت میکند.

4. آموزش سرویس پکیج : تمیز کردن الکترود یون و جرقه زن پکیج

برای تمیز کردن الکترود یون و جرقه کافیست از یک سمباده نسبتا نرم استفاده کنید. سمباده را چند مرتبه روی الکترود بمالید تا یک لایه از الکترود را بردارد. سپس با یک دستمال مرطوب، یون و جرقه زن را تمیز کنید. کار های دیگری که باید در این مرحله انجام دهید عبارتند از:بررسی کنید که چینی دور الکترود یون و جرقه تمیز سالم باشد و ترک نخورده باشد.فاصله سر جرقه زن و برنر را به اندازه کافی تنظیم نمایید.بررسی کنید که الکترود یون و جرقه زن به درستی به کابل خود متصل شده اند و به جایی از بدنه اتصال نداشته باشند.تعمیر انواع پکیج های ایرانی و ایتالیایی در کرمان ایران رادیاتور بوتان ایساتیس فرولی تاچی مگاترم پمپ

5. آموزش سرویس پکیج : سرویس مجموعه فن و پرشر پکیج

در این قسمت باید مطمئن شوید که فن دستگاه تمیز باشد و جرم نگرفته باشد. چند راه برای سرویس فن وجود دارد. یکی از آن ها باز کردن کامل فن و شستن آن با آب است. اما اگر وقت باز کردن  و تعمیر پکیجو فن را ندارید و دنبال راه حل راحت تر و سریع تری میگردید یک اسپری WD-40 خریداری نمایید. این اسپری هم به طور کامل منطقه فن را تمیز میکند و هم به دلیل چرب بودنش، باعث روانکاوی فن میگردد. کافیست اسپری را داخل بلبرینگ ها و شافت فن تزریق کنید.بعضی مواقع، فن نیاز به روغن کاری دارد. برای روغن کاری فن کافیست از روغن یاتاقان کولر یا روغن چرخ خساطی استفاده نمایید.

6. آموزش سرویس پکیج : بازدید دودکش

در این مرحله باید مانند یک پزشک، دودکش پکیج را متلاشی کنید و مجددا نصب نمایید. با گذشت زمان، دودکش پکیج دچار خوردگی میشود و نیاز به تعویض پیدا میکند. باید با دقت فراوان به دودکش نگاه کنید و مطمئن شوید جایی ترک نداشته باشد. این یکی از مهم ترین قسمت های سرویس و نگهداری پکیج است چرا که خرابی دودکش هر ساله جان بسیاری از هموطنان را میگیرد و یک دلیل آن، سهل انگاری است.بعد از تعویض قطعات دودکش و اطمینان از سالم بودن، دودکش پکیج را نصب کنید.

7. آموزش سرویس پکیج: تمیز نمودن پمپ پکیج

پمپ پکیج را میتوانید با یک آچار آلن شماره 4 در پکیج بوتان و آلن شماره 5 در پکیج های ایران رادیاتور باز نمایید. بعد از باز کردن پمپ، روتور را بیرون بکشید و داخل پره های آن را تمیز کنید. سپس برای روانکاوی و تمیز شدن بیشتر پمپ، داخل شافت مایع ظرفشویی بریزید و روتور را بچرخانید.حالا واشر پمپ را در جای خود قرار دهید و پیچ های پمپ را به صورت ضربدری محکم ببندید.

تعمیر پکیج بوتان

برای اطلاع از خصوصیات ، قیمت و  تعمیر پکیج بوتان اینجا کلیک کنید

تعمیر پکیج ایران رادیاتور

برای اطلاع از خصوصیات ، قیمت و  تعمیر پکیج ایران رادیاتور اینجا کلیک کنید

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.